Khamis, 13 Ogos 2009

Bila masuk Maghrib ya?

Dalam beberapa hari lagi, waktu maghrib akan menjadi terlalu popular, yang tak pernah sembahyang maghrib pun akan ambil tahu. Kenapa? Hahaha... Sebab waktu itulah kita berbuka. Kita yang selam ini tak pernah tahu waktu tepat maghrib pun akan memerhati hari demi hari, minit demi minit kita kira. Itulah Ramadan, sangat tipikal, dan sentiasa begitu setiap tahun. Entah berapa kali sudah bumi ini mengelilingi bumi, manusia tetap dengan perangai itu.

Kadang-kadang bukan puasa pun orang-orang ini, tapi waktu itu wajib tahu, biar perbuatan makan boleh dilakukan terang-terangan. Entah lah, suruh puasa tak nak puasa, suruh makan, makan pula. Tahan lapar sebab nak diet boleh pula.

Bulan puasa nanti, semua sibuk tambah amal, orang seni pun berehat menyanyi/berlakon, menghormati Ramadan. Bagus lah, ada sense of respect. Mereka pun buat amal, berbuka bersama anak yatim, hiburkan pula dengan menyanyi. Aik, tadi kata nak berehat hormat Ramadan.

Penghayatan Ramadan ini sekejap saja, lebih kurang 2 minggu saja. dah lah sebelum Ramadan dah ada promosi pra-raya, 2 minggu lepas puasa dah berdendang lagu raya.. Hari raya apatah lagi. Baju raya lawa-lawa belaka (yang melampau), makanan enak-enak sahaja (yang melampau), hilang terus roh Ramadan.

Kadang-kadang terfikir juga, Ramadan ini sebenar tak lebih sebagai penyebab untuk raya sahaja. Hukum alam menetapkan sebab mesti mendahului musabab, maka Ramadan dijadikan 'bidan terjun' untuk musabab berlaku. Dalam erti kata mudah, nak merayakan sesuatu perayaan, mesti ada melalui kesusahan dulukan. konon-kononnya Ramadan ni kesusahanlah. Dengar lagu-lagu raya, lebih kurang itulah maksudnya.

Habis di sini dulu tulisan ini. Nak panggil sebagai tazkirah pun boleh, nak kata bebelan pun silakan. Yang aku harap cuma satu, biar orang yang terlibat yang baca, nak suruh dia rasa pedasnya cili, dan kemudian berubah. Aku ingin pahala melakukan dakwah, paham? Sia-sia menulis kalau tak dapat apa. Dan kau pun, jangan buat perkara, tanpa harap dan dapat pahala. Jangan buat benda sia-sia. Kekasih Allah tak suka, apatah lagi Allah, yang Maha Pemurah.


saifullah almaslul
12.09pg,
Jumaat,
K.Lumpur

3 ulasan:

Asma’ AB berkata...

puasa terakhir di UIA Kuantan.. yuk sambut sama kat sini.. tapi masjid tak siap ag daa.. huhu~

Muhd Sazlie berkata...

nk join blh? ;)

Asma’ AB berkata...

boleh!! sila bawa makanan lebih.. sedang dalam proses menggemokkan badan agar kurang terbawa deras angin.. hehe~