Rabu, 14 Oktober 2009

Telefon

Setakat ini, aku dapat 3 perbualan telefon:

perbualan 1: simpati

perbualan 2: gembira

perbualan 3: kecewa

Hidup ini penuh rencah dan ragamnya. Jangan lupa masa kita gembira, ada orang lain sedang berduka. Jangan bersedih semasa kecewa, ramai lagi yang kurang bernasib baik daripada kita. Allah itu Maha Adil, cuma kita yang kurang arif menilai keadilannya. Bersimpati kepada orang yang susah, menjadi tanggungjawab kita sesama manusia untuk menolong. Siapa boleh jamin kesenangan kita hari ini akan kekal hatta untuk esok sekali pun? Dan mereka yang susah itu pasti menerima kesenangan apabila tiba gilirannya.

Simpati, gembira, dan kecewa, aku doakan orang-orang yang terlibat sentiasa dalam iman yang teguh untuk melalui liku-liku hidup.


Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) salat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk,

(Al-Baqarah, 45)

____________________________________________________________________

Masa makan tengah hari lah,

tauke: nasi ok dik?
aku: ok. (sedap, kata dalam hati)
tauke: adik selalu makan sini tak?
aku: jarang2.
tauke: kenapa?
aku: aaaa....

(selepas lebih kurang 10 saat dan muka tauke nampak pelik je)

tauke: keja sini ke?
aku: ye, keja sini.

p/s: salah ke cara aku jawab tadi.. sebelum ni memang la tak makan situ, sebab puasa Ramadan.

4 ulasan:

PokokHijau berkata...

Mungkin tauke tu penah tengok muka kamu dalam mana-mana demo kot???

Y berkata...

apsal tak ckp baru keje situ?

tergagap2. memang laa dia pelik. fishy! huhu.

Muhd Sazlie berkata...

PokokHijau: demo masakan? apa kaba, kat tempat lama lg ke? atau dah keja tmpt baru?

Y: aku tak makan ikan pun waktu tu..

PokokHijau berkata...

Still at the previous placement.