Rabu, 16 Jun 2010

Sketsa

Sketsa dua sahabat yang bertembung dan berbincang tentang kawan mereka

A:Ko kenal Aiman kan?

B:Kenapa pula, kenallah.. Yang pernah jadi ketua kita tu kan?

A:Ya. Oooo, ko memang kenallah ya.

B:Aiman tu yang ada anak laki satu tu kan?

A:Eh, mana pula kau ni, dia tak pernah kahwin pun lah. Macam mana nak ada anak

B:Ada lah, dah lama aku tak jumpa tapi aku baru-baru ni dengar orang cerita dia dah ada anak.

A:Memanglah aku pun dah lama tak jumpa dia tapi baru dua tiga minggu lepas aku pergi rumah dia, batang hidung anak dia aku tak nampak pun, apatah lagi bini dia.

B:Biar betul kau ni, Aiman yang badan gempal-gempal tu kan?

A:Ish kau ni, apa pulak gempal, kurus je aku tengok.

B:Aiman mana kau cerita ni?

A:yang jadi ketua tu la, yang mana lagi.

B:Aku pun cerita yang tu lah.

Tiba-tiba,

Aiman: Assalamualaikum

A & B: Waalaikumussalam.

Aiman: Apa kau dua orang buat kat sini?

B: Laa Aiman, lain macam kau sekarang. Dah kurus kering aku tengok.

A: Kan aku dah kata, Aiman kan kurus.

Aiman: Ooo.. bergaduh pasal aku ke? Hehehe.. Ya lah, dulu aku gemuk sebab senang hati. Sekarang tidak, sejak kematian isteri dan anak aku, hidup ini semakin sedih aku rasa. Agaknya sebab itu aku jadi macam ini.

A & B: Innalillah..

A: Sabarlah. Rupanya kau dah kahwin ya. Macam mana aku boleh tak tahu.

Aiman: Itulah, kau dulu di oversea, tak dapat aku nak jemput pegi kenduri.

B: Jadinya, memang kita bercerita pasal Aiman yang sama lah tadi ye, cuma masing-masing tak update, sebab tu jadi macam ini.


Peristiwa ini pernah terjadi dalam hidup kita? Mungkin ada dan mungkin sesetengah orang tidak ada.

Yang ingin saya tanya di sini, dalam kes perebutan nama Allah, mungkin kah peristiwa seperti ini terjadi?

Tiada ulasan: