Ahad, 20 Mac 2011

apa kaba orang kaya?

apa kaba orang kaya? selamatkah harta di rumah kau itu? hehe...
semalam, masa boring2 aku pegi round sekitar umah aku petang2. kononny untuk mencari tanda2 kebesaran Allah yang terselit dicelah2 ciptaanNya yang serba komplikated ini. sambil mencari2 tetiba terpandanglah aku satu pattern di kawasan umah aku ini (by the way, matematik ialah sains yang mengkaji pattern, sebab itulah ahli matematik dapat menemukan rumus dari pattern yang ditemui dalam setiap pemerhatian mereka), kebanyakan rumah2 di sini semuanya berpagar tinggi, ada jaga di setiap hujung jalan, dan bagi orang cina pula, ramai yang bela anjing yang brutal2 dan ganazz2. teringat seminggu sekali kalau aku nak pegi usrah di umah naqib aku, mesti kena lintas sebuah rumah yang anjingnya selalu menyalak kuat. kecut juga nak lintas walaupun aku bawa motor, kalau dia kejar dan gigit kan nanti sakit, pastu nak kena samak pulak tu. Ok, nampak sangat la yang tujuan mereka ini sebanarnya nak menjaga harta benda milik diorang dari dicuri. aku tanya balik, bila kita ada harta ini, sebenarnya siapa yang jaga siapa? harta jaga orang ke orang yang jaga harta? kalau orang yang jaga harta, kenapa kumpul harta banyak2? bukankah itu macam mendukung biawak hidup namanya? hehehe...
tak salah cari harta sebanarnya, ada seribu satu alasan kita baoleh bagi tentang keharusan mencari harta ini, kita bahas masa lain ye. memang pada hati orang yang kaya, keresahan untuk harta itu dicuri memang ada, sebab itu mereka sanggup berhabis untuk membeli barang keselamatan semata-mata untuk menjaga harta mereka. ketenangan mereka tidak akan habis, selagi mana mereka merasa sangsi dengan persekitaran sekeliling. dengan orang miskin di sekitar pun mereka sangsi, mungkin dengan jiran2 sebelah mereka yang kaya pun mungkin mereka curiga jugak. sebab itu lah adanya harta ini bukan semata-mata untuk diguna seorang. jadilah orang yang pemurah, ikut contoh sahabat2 nabi, hati mereka tiada pun terlekat pada harta, ada yang sanggup bagi seluruh harta untuk Islam, ada juga yang masa berhijrah ke Madinah, meninggalkan seluruh hartanya. kemudian di Madinah membina pula kekayaa yang lain. bukankah itu teladan yang Abdul Rahman bin 'Auf tunjukkan? 'berkongsilah' harta pada yang memerlukan. biasanya yang mencuri ini sebenarnya untuk keperluan sendiri juga. jadi perlulah si kaya ini menolong mereka yang memerlukan ini. panjat sikit pagar2 tinggi korang tu, intai mana jiran2 keliling yang miskin yang memerlukan bantuan.
tak dinafi juga, ada juga yang dah kaya tapi mencuri. apa kejadah feel la diorang ini. ini dah macam membenarkan kata2 (hadis, ayat quran? maaf saya lupa), manusia itu kalau diberi segunung emas pun tak akan cukup, dia akan minta segunung emas yang lain pula. nak buat mcam mana dengan orang ini? ptong je tangan diorang. ugut kasi takut skit. nampak macam ganazz kan? tapi dengan kegerunan macam itulah memungkinkan dapat menundukkan keTAMAKkan mereka.
Islam itu indah, hukuman nya bernas dan adil. Walaupun bagi pencuri itu hukumnya hudud, potong tangan, tapi tak semudah itu nak potong tangan. syarat2 nya ketat. kalau tak cukup syarat, berpindah pula kepada hukuman takzir. Apa itu hudud, takzir, dan syarat2 untuk dilaksanakan hudud, itu semua boleh dicari dengan bertanya lebai google.com..
ok, rasanya sampai di situ dulu, tunggu aku ronda2 lain kali pula untuk mencari apa lagi yang terselit dicelah2 ciptaan Allah ini.

Oppss... tapi masalahnya, ada ke orang kaya yang baca blog aku ini? hehe...

p/s: rumah yang aku sewa sekarang adalah flat, takde pagar langsung.

Tiada ulasan: