Ahad, 31 Oktober 2010

Kisah Hari Ini

Hidup hari ini bermula dengan aku pergi ke Bank Islam Taman tun Dr. Ismail, TTDI (biasalah, orang berduitkan kan.. kunun lah)
Cerita 1
Selepas selesai aku terus ke rumah kawan dengan harapan mereka di rumah. Tapi hampa diorang tiada. Baru teringat diorang ada main bowling hari ini. Aku pun pergi makan seorang diri bertemankan pelanggan-pelanggan lain di kedai itu. Nasib baik lah ada sayur yang aku suka, tapi tak tahu nama apa. Kalau nak tahu esok kita sama-sama pergi makan sana ye. Lepas itu balik rumah dan tanpa fikir panjang terus ke tempat diorang itu. Nasib baik tak habis lagi. Aku biarkan saja diorang main, kalau aku join nanti, kempunanalah diorang nak jadi top scorer.


Atas itu gambar Abg Saidi sekeluarga. Isteri dia member ofis kitorang, Kak Meiza, anak-anak dia Along, Angah, Syafiq, dan Syifa. Lepas main bowling kitorang sambut hari jadi. Rupa-rupanya Abg Saidi ni dah plan dari awal nak buat kejutan kat isteri dia. Sebab itulah dia join kitorang nak main bowling hari ini. Mungkin abg tu tak perasan tapi sebenarnya dia telah tunjukkan satu contoh yang terbaeeek pada kami. Kalau masa dahulu ada seorang manusia agung, Muhammad saw menunjukkan kepada kita bagaimana cara harus kita berkeluarga, kali ini abg ini pula yang aplikasikan. Majlis bermula dengan ramai-ramai berkumpul di kafe di tempat bowling. Semua berkumpul tapi masing-masing senyap tak cakap apa tujuan kumpul di situ. Tiba-tiba ada seorang member ini suruh kitorang nyanyi, maka nyanyilah kitorang. Lagu Selamat Hari Jadi. Selamat hari Jadi kak Meiza!!! Sambil itu abg Saidi datang bawa kek. Mungkin ada budak-budak gedik akan jerit, "eeii sweetnya.." (gedik betul!!). Aku pula kata, "ah, indahnya hidup berkeluarga, andai masing-masing saling menghargai." Biarlah peristiwa ini menjadi teladan bagi kami yang bujang ini untuk membina keluarga. (Aku bercerita ini dengan beranggapan Kak Meiza dan Abg Saidi tak baca blog ini)
Semoga Abg Saidi dan Kak Meiza sekeluarga sentiasa bahagia dan diredhai Allah.
Cerita 2
Lepas sambut hari jadi akak tu, kami geng-geng yang bujang ini pergi makan beramai-ramai (kedai tempat yang kami makan sepatutnya beruntung sebab kami datang kami makan banyak-banyak. Untung lebih diorang hari itu). Dalam ketenteraman kami makan, tiba-tiba ada satu geng bas sekolah datang, hehe.. Diorang ini sebenarnya kawan kepada kawan kami yang seorang ini. Ada jugalah yang aku kenal dalam geng itu, dan ada juga kawan aku sebenarnya. Diorang datang nak kidnap kawan kami sebab nak sambut hari jadi. Laa.. ada nak sambut hari jadi lagi. Kami pun biarkanlah peristiwa itu berlalu. Selesai makan kami solat dan balik rumah. Sedap-sedap aku dh duduk atas motor, kawan aku yang kena kidnap ini telefon. Dia suruh pergi tempat diorang sambut haji jadi, tolong habiskan kek. Aku tanya dia, mana yang lain? Yang lain tak nak datang. Perghh.. nampaknya kau seorang la yang baik datang nak habiskan kek. Macam mana cara diorang sambut? Tak tahu, sebab aku datang pun tinggal nak habiskan kek je. Kalau tahu pun malas nak cerita.
Habis makan, walaupun kek tak habis jugak, aku solat Asar dan terus ke Kelana Jaya. Kenapa? Nak tengok tetamu Allah berangkat ke tanah suci.








Gambar kat atas ini aku ambil masa di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya. Lihat sajalah gambar-gambar itu, dan lihatlah muka tetamu-tetamu Allah ini. Di sebalik wajah itu, terselit seribu satu cerita bagaimana mereka akhirnya berjaya menjadi tetamu Allah dan seribua satu tujuan kenapa mereka ingin menunaikan haji. Di sini aku berdoa semoga aku dan juga keluarga satu hari nanti, dan kalau boleh dalam masa terdekat, semasa kudrat masih banyak, bakal menjadi tetamu Allah. Amin...

Tiada ulasan: