Selasa, 22 Februari 2011

Kerja siang malam

Kerja siang malam, tunggang langgang, berkejar ke sana sini, kalut tak tentu hala sudah jadi trend kerja zaman kini di Malaysia. Paling kurang pun ianya terjadi di KL, bandar di KUALA yang penuh LUMPUR. Senang nak cerita, kita bahagikan kerja kepada dua bahagian: kerja membuat kebajikan kepada orang seperti doktor, polis, bomba dan seertinya, kedua kerja yang menjana duit seperti orang bisnes, dan businessman, dan yang sama erti. (Bahagian kedua ini rasanya satu saja contoh pekerjaannya)
Aku tak kisah sangat kalau orang bahagian satu, bekerja untuk kebajikan orang lain, diorang nak komited melampau-lampau terhadap kerja. memang kerja itu murni sebab menolong orang. Ini kita anggap semua orang adalah ikhlas ye. Yang kedua aku kurang setuju sedikit. Bersusah payah, banting tulang pagi ke malam, tinggal surau, jiran, masyarakat dan tanggungjawab lain. Ada yang bangga dengan apa yang dia buat, nampak komited dan bersemangat terhadap kerja. Akhirnya bila cuti abiskan masa dengan tidur kat rumah. Sampai bila nak macam tu? Sampai tak larat nak kerja? Fikirlah, dunia ini terhampar bukan untuk kita kejar duit semata-mata. Ataupun bukan untuk kerja semata-mata. Banyak lagi untuk kita buat di luar sana.

(Tetiba segala idea nak tulis hilang)

Akhir sekali, sebelum pulang kerja fikirlah, untuk apa aku kerja ini kalau kerja yang aku buat itu sekadar berlegar di sekeliling aku, tiada manfaat kepada ramai melainkan kepada perut dan hati sendiri..

p/s: jom pulang dari kerja, dan lakukan sesuatu untuk yang lain, terutama umat Islam.

Tiada ulasan: