Rabu, 8 Jun 2011

Ikhlas

Pada suatu tengah hari, aku keluar untuk ke bank. Kemudian hendak pergi makan tengah hari. Disebabkan bank terletak berdekatan dengan masjid, dan masjid itu pula ada kantin di dalamnya, jadi aku ambil keputusan untuk makan di masjid. Dengan anggapan kalau berkesampatan aku akan menunaikan solat zohor berjemaah.
Urusan di bank selesa (alhamdulillah, mungkin berkat hati ingin ke masjid, walaupun tujuannya untuk makan), aku terus ke masjid tersebut. perjalanan walaupun dekat tetap tidak dapat mengurankan rasa kelaparan, dan dengan rasa terlalu dan teruja ining makan, aku masuk ke masjdi. Tidak kiralah letak motor di mana, asalkan boleh. Sampai-sampai sahaja di masjid, dengan tidak aku sangka kantin tutup.
Sudah... "Nak terus solat ke nak cari tempat makan lain?" Akhirnya dengan sedikit berat hati aku melangkah masuk masjid. Langkah demi langkah baru aku terasa bagaimana hebatnya rasa ikhlas. Ikhlas kerana ke masjid tanpa apa-apa tujuan lain.
peristiwa ini nampak kecil, tetapi kerana kisahnya berkaitan dengan hajat perut yang tidak kesampaian, pengorbanan ikhlas ini terasa besar bagi aku.

Tiada ulasan: