Selasa, 24 Januari 2012

Jom Lepak kat Masjid!

Catchy kan tajuk tu.. tiba-tiba idea ini keluar masa aku lepas makan tengah hari tadi. Keluar makan lewat, pukul 4ptg baru siap makan. Rasa hendak solat di masjid, kalau balik rumah ini dah tentu-tentu aku malas nak keluar balik. Aku pun pusing-pusing la kat kawasan rumah ini. Tetiba dapat idea nak lepak je kat masjid.
Dari situ timbul idea ini: 'Masjid dalam Taman'. Aku rasa memang ramai orang yang ada kes macm aku tadi. Elok juga sebenarnya kalau ada masjid yang macam aku sebutkan ini. Di perkarangan dan kawasan masjid kita sediakan tempat untuk berekreasi, bersukan dan bersiar-siar. Semuany dalam kawasan jagaan masjid dan masjid pun kita buat 'open air', biar senang pengunjung nak masuk tunaikan solat.
Kalau ini terjadi, aku rasa mesti ramai hati yang akan terpaut dengan masjid. Masalahnya mungkin pada pengelola masjid, bersediakah mereka untuk masjid mereka 'dicemari' oleh pengunjung-pengunjung yang datang ke masjid. Ya lah, mestu ada orang yang pakai baju sukan, pakaian santai dan macam-macam lagi. Bolehkah kita mencabut adat kebiasaan kita berbaju melayu ke masjid? Dan juga bersediakah pihak pengelola masjid untuk menghadapi situasi-situasi 'mencemarkan' seperti ada orang bersantai di penjuru tempat solat, kanak-kanak berlari keliling tempat solat dan suasana bising di sekeliling? Anjakan minda diperlukan di sini.

Negeri-negeri Pakatan Rakyat, dare to take the challenge?


Tiada ulasan: