Khamis, 24 Disember 2009

Darah Satria


Pastinya, setiap warga tentera tahu akan lagu ini. Lagu yang menggambarkan mereka seperti satria negara, menjadi perisai kepada kedaulatan negara.

Mereka yang berada di barisan hadapan, memegang jawatan tinggi, dan pemerintah yang disanjung telah menjual maruah negara kepada tauke kapitalis, untuk kepentingan kocek mereka sendiri. Sedangkan rakyat biasa ternganga menadah simpati pemerintah. Beratus tahun kita dijajah dengan kapitalisme, sehingga ia menjadi sebati dalam darah daging. Kemuncak kini, harga sebuah kedaulatan dijual begitu sahaja. Kesalahan diletakkan dipundak Lain-Lain Pangkat (lower rank). Dikatanya kuasa terlalu banyak diberikan kepada LLP sehingga mereka bertindak sedemikian. Dan sekali lagi pemerintah atasan cuci tangan macam itu sahaja. Sedangkan mereka yang sedang rancak merogol kedaulatan sebuah negara. Pangkat dibahu sebagai lesen untuk bermaharajalela, bukan lagi dipakai untuk menginsafi diri betapa berat tanggungjawab dipikul. Hei, tahukah engkau, ketua adalah antara orang yang paling lama disoal siasat oleh Allah di padang mahsyar nanti. Jangan bermimpilah kau akan berkuasa seperti di padang kawad seperti selalu.
Insaflah, bersempena Maal Hijrah yang disambut, betapa Jeneral agung tentera bernama Muhammad saw bersusah payah lebih daripada prebet-prebetnya. Baginda sendiri berhijrah, dan diburu oleh kaum Musyrikin. Sedangkan kau, hanya meneguk air anggur di mess yang kau sendiri cipta dan menari bersama gadis-gadis bogel, dan memperaga pangkatmu dan bintang mu yang berkilau dan, dan, dan....

..dan masa berlalu, menjadi saksi kebobrokan sikapmu.

Tiada ulasan: