Selasa, 7 April 2009

Hari 1

Tidur di hotel Empress semalaman sebelum ke KLIA. Jam 12tgh hari berada di KLIA disambut petugas UTAS. Selesaikan urusan bagasi dan menunggu taklimat. jam 1 ptg ke balai berlepas, dan selepas solat terus ke pintu pelepasan. 2.30ptg ke dalam kapal terbang. mak oi.. orang arab la pramugarinya. orang negara jiran pun ada jgk.
begitulah serba ringkas perjalanan permulaan. di atas kapal terbang masing2 mula mencari tempat duduk. dan tawar-menawar tempat pun bermula. masing2 kalau boleh nak duduk dengan ahli keluarga masing. maklumlah, tiket yang kami dapat, tempat duduknya bersepah. nasib baik tempat sebelah mak aku kosong, aku pun teruslah membujur lalu melintang patah ke situ.
perjalanan memakan masa hampir 10 jam, kerana kami diberitahu kapal terbang ini akan mendarat di Riyadh (ibu kota Arab Saudi) dahulu. ok lah, nak mendarat 10 kali pun tak apa, asalkan aku selamat sampai.
duduk, diam dan dengkur. itu je yang aku buat. sesekali pramugari lalu menghidang makanan. makanan Arab tetapi diubah suai sedikit. agaknya jarak yang jauh dengan muka bumi menjadi penyebab ubahsuai itu kot (aku main2 je ni). aku makan sajalah. malas nak buat aksi mengurat pramugari, sebab aku tau, kalau dari awal lagi hati tak bersih, susah lah nak sental hati kau yang kotor kat tanah haram itu nanti.
perjalanan macam biasa, aku mula mengubah mind setting, "aku nak pegi wat umrah ni, mestilah kena bersihkan hati ini sikit2. paling kurang pun berzikir ke." lalu aku pun membiarkan fikiran ku dikawal iman. ini juga satu percubaan yang jarang2 aku lakukan semasa di Malaysia. ya, kalau kau sudah menjadi tetamuNya, sedikit sebanyak hati kita akan dilembutkan. Mengingat dosa yang dilakukan, tentu saja boleh meruntun kerasnya hati itu. dan... air mata mengalir lesu. aku berdoa, agar perjalanan ini bukanlah sesuatu yang sia-sia. beribu sudah dihabiskan, tapi bukan itu tanda aras kesungguhan aku untuk mendapat redhaMu. Malah ia lebih lagi ya Allah. Aku mahu kedatangan ini adalah yang tidak sia-sia, pulang dengan bangga. Bangga menjadi tetamu Allah yang pulang dengan ssepenuhnya keampunan dan rahmat. biar hapus semua sifat buruk, biar sirna terus nafsu maksiat dihati, dan biar lestari keberkatan Mu ya Allah.
Seperti dijadualkan, kapal terbang transit di Riyadh. Mula-mula katanya penumpang dari KL tidak payah turun, tetapi arahan berubah. Semua sekali turun. Maka gelabahlah aku, tapi macho itu perlu dikawal. aku berjalan keluar dengan yakin, sambil menemani ibuku. Keampunan dan keredhaan Allah ini mahal sebenarnya. Masakan kau boleh duduk senang sebagai orang beriman tanpa diuji sedikit pun. Padahal itu di Riyadh, aku sudah mula diuji kesabaran. Di Malaysia aku bangga kalau orang kata aku anak yang baik sebab teman emak buat umrah. Nah, aku pula yang tak sabar sekarang. Apa yang mak aku kata semua aku rasa tak puas hati. Dia bertanya pun masalah bagi aku. Senang kata semua tak kenalah.
Memanglah di lapangan terbang Riyadh itu susah sedikit. Tak ramai pekerjanya yang fasih Inggeris. Kami cuma nak diperiksa pasport dan tiket saja. Mak aku cuma terlupa mana dia letak semua itu, yang aku baran tak pasal-pasal kenapa. Nasib baiklah iman dapat kukawal. Perlahan-lahan nafsu amarah kutawan. Akhirnya jumpa juga barang-barang mak aku itu. Tak hilang ke mana pun, ada dalam beg sangkut itu juga.
Perjalanan disambung. Kurang lebih setengah jam sampai juga ke Tanah Suci Kota Madinah. Alhamdulillah, wakil UTAS sambut kami. naik bas kemudian ke hotel Bahaudin. Aku dapat sebilik 3 orang. mak aku sebilik 3 orang. Bilik kami saling menyebelah. Maghrib dan Isyak belum tunaikan lagi. Selepas makan, aku, mak aku, dan 2 lagi jemaah ke Masjid Nabi.
Ya Allah, Tuhan Maha berkuasa, akhirnya hamba mu yang lemah ini sampai juga ke sini. Dalam kekusyukan yang menebal ini, aku berjalan yakin ke pintu masjid. Tiba-tiba kena tahan, rupanya itu pintu perempuan. Salah pintu da.. Aku pun cari la mana pintu masuk lelaki. Lepas solat Isyak banyak pintu yang ditutup. Nampak gayanya macam tujuan untuk pembersihan. Hampir satu masjid aku pusing, manalah pintu untuk lelaki ini. Risau juga aku, kalau-kalau aku tak jumpa pintu, takut kedatangan aku tak diterima. Tak apa, ikut je mana-mana org Malaysia, insyaallah jumpa. Nasib baik jumpa.. Alhamdulillah, kedatangan aku menjadi tetamuMu diterima.
Kali pertama solat di Masjid Nabi, satu solat di sini, 1000 kali lebih baik dari mana-mana masjid, sekalipun masjid Kristal :-) . Kali pertama jugalah aku solat Maghrib dan Isyak di sini. Mengaji, minum air zamzam. Dan aku lihat keindahan masjid ini. (Keindahan masjid ini cerita dalam entri lain ya). Tak banyak amal aku lakukan, kunjungan pertama kali, blurr dengan keadaan sekeliling.
Sesudah itu pulang ke hotel dan tidur. Insyaallah sebelum subuh aku sampai lagi.

3 ulasan:

Asma’ AB berkata...

wah~ tak tahu nak cakap macam mana.. cuba membayangkan suasana, tapi sendiri pun belum pernah sampai ke sana.. tak sabar menati cerita lanjut.. tentang indahnya Masjid Kekasih Allah.. ah, cuma satu yang org boleh bayangkan! muka blurr abg sazlie dengan keadaan sekeliling.. hehe

taQi berkata...

sazlie..pasni ada duit lebih,support la ak g sana..he

Y berkata...

terharu~

tapi tu laa, dari malaysia lagi kena train diri dikawal oleh iman kan? sbb setiap inci tanah ni pun milik Allah jugak.

hmm.. rasa susah gak nak maintain sabar kalau gi Mekah dgn parents. haha!