Khamis, 9 April 2009

Hari 3

Kota Madinah Al-Munawwarah

Madinah adalah salah satu dari dua tanah haram. Jangan kau tak tahu pula. Di sinilah Nabi Muhammad membina sebuah kerajaan contoh. Di dalamnya bukan sahaja terdapat umat Islam, malah kaum yahudi pun hidup aman bersama umat Islam yang lain. Kihidupan berpuak yang diamalkan bangsa Arab mula terhakis di sini. Dah lah umat Islam digolongkan kepada Muhajirin dan Ansar. Dan dalam Muhajirin dan Ansar itu terdapat banyak lagi pecahan kaum. Tapi semua dapat hidup saling menghormati, dan bersama-sama membina Kerajaan Islam Madinah. Alangkah indahnya kalau kita hidup pada saat itu.
Dan di kota kesayangan Nabi inilah juga Allah turunkan pelbagai rahmat dan kemuliaan di dalamnya:
1. Masjid Nabawi - Gandaan solat di sini adalah 1000 kali. Dan masjid ini adalah masjid yang termulia selepas Masjid Haram. Di dalam ini jugalah ada sebidang tanah yang tak ternilai dek duit ringgit kita. Sebidang tanah yang kalu kita berdoa di dalamnya akan dimakbulkan Allah. Sebidang tanah ini sentiasa sesak dengan tetamu Allah. Sebidang tanah ini letaknya antara Mimbar Nabi dan rumahnya. sebidang tanah ini atau dikenali dengan Raudhah adalah idaman setiap tamu Allah yang hadir ke Madinah ini. Bayangkanlah, setiap hari nabi mundar mandir di dalam sebidang tanah ini. Berjalan dari rumahnya ke masjid. Menyambut tetamu kerajaan, menyampaikan dakwah, dan pada hari ini, kau hadir dari sejauh Malaysia, dan menyembah Allah di Raudhah ini. Dan yang paling menjadi idaman adalah jika kau dapat sembahyang di Mihrab Nabi. Apa itu Mihrab Nabi? Mihrab Nabi adalah tempat di mana Nabi bersembahyang. Manusia seagung Muhammad menyembah Tuhannya di sini, di tanah ini. Layakkah kita, manusia biasa ini, yang tak pernah mengaku dirinya hina di hadapan Allah, sujud di tempat manusia agung sujud. Kalau singgah sana raja pun kita tak berani duduk, inikan pula tempat sujud nabi? Dan di sini juga kau berdoalah, Allah akan makbulkan. Dan Raudhah inilah juga merupakan salah satu dari taman syurga. Ada juga yang mengatakan inilah pintu syurga.

2. Pergunungan Uhud - Jika ditanya tempat mana yang kau cintai, jawablah pergunungan Uhud. Kerana apa? Kerana Nabi kita juga mencintai kawasan ini.

3. Debu Kota Madinah - Setiap debu di kota Madinah adalah ubat. Suatu hari baginda menziarahi perkampungan Bani Haris. Pada ketika itu, sebahagian masyarakat disitu diserang demam. Lalu Nabi bertanya,"Bagaimana keadaan kamu?" Mereka menjawab'"Kami diserang demam". Lalu Baginda bersabda,"Kamu tinggal berhampiran kampung Shuib dan ambillah debu dari tanahnya dan masukkan ke dalam air, kemudian tiup."Lalu mereka buat seperti apa yang disuruh dan Nabi memerintahkan supaya mereka yakin dengan apa yang dilakukan dan hanya Allah yang dapat menolong. Nabi Muhammad s.a.w. bersabda lagi, dari Saad bin Abu Waqas,"Aku bersumpah demi Dia (Allah) yang dalam tangannya nyawaku, bahawa debu-debu adinah adalah penyembuh bagi setiap jenis penyakit."

4. Perkuburan Baqi' - Aku rela mati dan ditanam di perkuburan Baqi'. Kerana telah dijanjikan bahawa semua ahli di perkuburan Baqi' ini dijanjikan syurga Allah. Ramai sahabt Nabi ditanam di sini. Antaranya adalah Saidina Usman, Abd Rahman bin Auf, dan Saad bin Abi Waqas. Kaum keluarga Nabi pun disemadikan di sini.

Tetiba teringat kata-kata ustaz yang mengiringi kami, "Aku ke sini bukan atas kehendak diri, tapi adalah kerana dijemput menjadi tetamu Allah dan RasulNya."

Memang ada benarnya, kalau tak dijemput, tak mungkin kita akan sampai ke Tanah Haram. Apa yang ada di Arab Saudi? Dah lah tanahnya kontang, bangsanya tak peramah, air lgi mahal daripada minyak. Hanya hatinya yang ditiup keimanan sahaja akan sudi ke sini. Bukan untuk melihat kemajuan dan ketamadunan Arab, tetapi untuk mengejar syurga Allah. Sebab itulah kita ini dipanggil tetamu Allah.

Program kami hari ini adalah ke Al-Ula. ini adalah merupakan tapak arkeologi. Macam Lembah Bujanglah. Kami bertolak pagi dan sampai di sana lebih kurang tengah hari. Catatan menarik hari ini adalah kunjungan kami ke Masjid Nazim. Di sini lah setelah nabi menang dalam perang Tabuk, menjadi tempat istirehat Nabi Muhammad s.a.w. Sekonyong-konyong datang lah nenek tua seraya berkata kepada Nabi yang kita cintai, supaya memakan hidangan sup kambing buatannya. Memang terangkat beb, katanya :-) Sup yang sebenarnya diisi racun itu telah diketahui Nabi dan Nabi selamat dari terkena racunnya. Tulang temulang kambing itu diletakkan di mimbar masjid. Tapi sekarang sudah tidak kelihatan kerana telah ditanam supaya tiada orang mengambilnya. Perjalanan kami kebetulan berbetulan dengan jadual dari jemaah pakej lain, Andalusia dan Rayhar. Hotel tempat menginap dan makan pun sama. Maka bertambah meriahlah kami. Hasil sembang-menyembang mak aku dengan orang Andalusia, tahulah aku ada juga seorang student UIA Gombak yang ikut Umrah ini dengan keluarganya. Orang Kelantan, tu yang mak aku sembang banyak tu.
Teringat semasa perjalanan, tanah Arab ini memang benar-benar tandus. Kalau di Malaysia, kita naik bas, lalu PLUS, makanya kiri kanan penuh dengan tumbuh-tumbuhan menghijau. Lain ceritanya di sini, kiri kanan pasir dan tanah kering keras. Bukit togel, tumbuhan yang ada pun renek-renek belaka. Hijau tak sesegar di Malaysia. Alhamdulillah, Walau pun Malaysia bukan tanah haram, tetapi kita dikurniakan air yang mencurah-curah banyaknya. Tumbuhan segar-segar belaka. Udara yang lembap. Pendek kata permailah. Jom lawati Malaysia, banyak untuk dilawati, banyak lagi untuk diterokai. Zoom Malaysia. hehehehe..

Esok perjalanan kami ke Madain Salleh, kota tinggalan Nabi Salleh. Sementara menunggu esok, kami bersantai di hotel, menikmati makanan India Selatan, dari tukang masak yang memang kelahiran sana.


Inilah Masjid Nazim, tempat baginda diracun..


Hotel di Al-Ula, UTAS, Andalusia, dan Rayhar tinggal di sini


Di satu kawasan di Al-Ula, belakang tu semua jemaah Malaysia


kiri: tourist guide, kanan: adik dari Andalusia, tengah: ???


Bangunan sebelah Masjid Nazim. Tengok pokok tu, bukti tanah di sini tandus, kekurangan air.


Sedap makan bang...

4 ulasan:

Asma’ AB berkata...

oh! memang tak banyak tumbuhan. habis tu, suhu kat sana panas tak? ke lebih kurang sama macam kat sini?

Muhd Sazlie berkata...

suhu sama, cuma kat sana udara kering, terasa lebih panas.

moon berkata...

wah bestla wat umrah

tumpangberteduh berkata...

hati teringin benar ke sana...doakan ek..