Khamis, 30 April 2009

Pilihan

Dalam hidup ini, setiap jalan yang kita tempuhi, akan ditemukan dengan pilihan. Dan kita selalunya memilih dengan apa yang kita rasakan paling sesuai. Kadang-kadang pilihan itu tepat, Alhamdulillah, dan ada kalanya tidak. Memang sudah kecenderungan manusia, mereka akan menyerah kepada orang lain untuk membuat keputusan setelah mereka sendiri tidak berjaya.
Soalnya, kepada siapa kita ajukan pilihan ini? Hahaha... Kalau dalam periksa kita harapkan dadu pemadam, ataupun kiraan yang bermacam-macam jenis kira reka. Dan bagaimana pula dengan hidup? aku percaya, setiap pilihan itu adalah ujian keupayaan kita. Keupayaan tentang segala-galanya. Sesiapa yang tewas, mereka membiarkan arus membawa hidup mereka. Maka terlihatlah kita segolongan yang kecewa dengan hidup memilih untuk merosakkan diri sendiri. Kamu bagaimana? Percayalah tiada apa yang diuji kepada kita, yang tak mampu kita hadapi. Hadapilah dengan tenang, berbekal iman dan Islam, carilah pedoman. Tiada siapa yang dapat melihat masa depan kecuali Allah. Dialah yang bukan sahaja mampu melihat masa depan, malah Dialah yang menciptanya, mengaturnya, berkuasa terhadapnya, dan mampu mengubah segala-galanya yang kita terhijab.

Memang lumrah manusia menyerahkan kepada yang lain untuk membuat keputusan ketika buntu, maka Allah lah tempat sebaik-baiknya sesuatu keputusan itu dibuat.

Ya Allah, Tuhan yang menguasai alam ini, yang memegang hati setiap manusia, yang mengetahui segala rahsia sebesar-besar alam, dan sedalam-dalam hati dan perasaan, yang tiada hijab bagiNya, maka aku bermohon kepadamu, dalam setiap keputusan yang aku lakukan, berilah yang terbaik bagiku. Kerana Engkaulah Ya Allah, aku bermohon sesuatu hajat, dan kerana Engkaulah sebenar-benarnya tempat bergantung harap dan tempat kembali. Amin...

1 ulasan:

Y berkata...

Amin~

Betul sekali , Tiada siapa yang dapat melihat masa depan kecuali Allah!