Khamis, 12 Ogos 2010

Mengaji Al-Quran

[Tajuk] di Bulan Ramadan

Bulan ini adalah bulan orang berpuasa di siangnya, beramal di malamnya dan berkejar-kejar menambah amal dan juga mengejar malam seribu bulan, Lailatul Qadar. Pintu syurga terbuka luas, bayu berpuput lembut dan siapa yang membuka pintu hatinya, pasti akan di sapa bayu syurga bulan Ramadan. Mereka akan senang beribadat, 'kenyang' tanpa makan di siang hari dan tidak penat bersungguh-sungguh beramal di malam hari.

Yang aku ingin kongsikan adalah perkara asas, yang menjadi perkara mesti-tahu sebagai umat Islam: membaca Al-Quran. Kita perlu akur, ada di kalangan kita yang masih tidak lancar membaca Al-Quran, sedangkan itulah satu-satunya kitab dari 'langit' yang dibukalkan kepada kita. Rugi bagi yang reti membaca not muzik, lancar membaca Inggeris, Mandarin, Bahasa Melayu tetapi tidak pula tahu mambaca Al-Quran. Allah Maha Pemurah, melihat Al-Quran pun sudah dikira pahala, membacanya pula diberi juga pahala, dan apatah lagi memahami tafsirnya.

Sekadar nasihat, pelajarilah Al-Quran, tak malu kalau kita gagap mengaji di hadapan orang kerana belajar, lagi malu kita kalau bila ditanya Allah di padang Mahsyar nanti. Orang yang pandai pula, sungguh besarlah malu jika kamu mempersenda mereka yang belajar ini. Mereka lagi mulia dari kamu di sisi Allah.

Jadi, di bulan mulia Ramadan ini, bacalah Al-Quran, berhentilah dulu berbuat perkara-perkara yang bukan ibadat. Sesungguhnya Ramadan ini akan berlalu tanpa akan kembali, dan kembara mengejar Ramadan tahun hadapan adalah sesuatu yang tidak tentu adanya.

Tiada ulasan: