Selasa, 12 April 2011

hidup untuk...

Ya Allah,
aku sedar hidup ini untuk Mu,
hidup ini untuk berbakti dan beribadat kepada Mu,
hidup ini hanya untuk Mu,

Namun,
selalu sahaja hidup ini terganggu,
antara kehendak dan keperluan,
seringkali dan bersilih ganti mengutama di dalam diari hidup kami,
ku pohon padaMu

Ya Allah,
permudahkan segala urusan asas ku,
tutupkan seleraku untuk memenuhi kehendak nafsu,
bukakanlah segala pintu dan ruang,
agar mudah kami menjadi 'pekerja' Mu,

Ya Allah,
kami telah terlalu jauh dari mengingatiMu,
wahai pembalik hati,
Kau tetapkanlah hati kami kepada agama Mu,

Ya Allah,
kau permudahkanlah urusan dunia kami,
agar kami punya lebih ruang dan masa,
berjuang di jalan Mu,
berjuang memperjuangkan agama Mu,

Ya Allah,
aku benar-benar berharap,
segala urusan dunia ini menjadi terlalu kecil bagiku,
agar aku sedar aku punya tanggungjawab yang masih banyak untuk dipikul,

Ya Allah,
aku terlalu memperbesarkan urusan dunia,
sedang ruang untuk berjuang di jalanMu masih tidak kuterokai,

Ya Allah,
dengarlah rayuan hambaMu ini,
hamba yang semangatnya tersepit,
di celah urusan dunia,
dan ruang yang sempit untuk berjuang di jalan Mu,

Ya Allah,
perkenankanlah doa hambaMu,
Amin...

Tiada ulasan: