Khamis, 11 Ogos 2011

Berbuka Puasa ke-11Berbuka Puasa ke-11

Aku selalu merungut setiap kali beratur nak berbuka di masjid. Kalau orang lain dengar mesti dia akan kata: sudah-sudahlah berbuka kat masjid tu, baik beli je kat bazar, lagi kenyang kau makan. Tapi aku tetap jugak tak mahu beli di bazar, atau berbuka di kedai atau masak sendiri.

Aku pilih berbuka di masjid kerana selain senang untuk beribadat, aku suka melihat perangai manusia ketika lapar. :-) Banyak yang sudah aku perhatikan, tapi lagi banyak yang aku tak dapat perhatikan. Ya lah, sample size di masjid ni kecil saja, paling banyak pun 100++ je.

Aku tak berapa kisah sangat bila sampai giliran aku mahu ambil makanan, lauk sudah habis atau nasi sudah habis. Kalau semata-mata mahu kenyang, boleh saja aku keluar makan di kedai. Tapi inilah peluang yang aku ada untuk mendidik sifat sabar, peluang yang tidak harus aku sia-siakan.

Insyaallah setiap hari aku akan memerhati sifat manusia, dan sedapat-dapatnya aku akan tulis di blog ini untuk bersama-sama kita kongsi dan bahaskan.


p/s: entri ini ditulis menggunakan handset berkeypad qwerty.

Tiada ulasan: