Jumaat, 12 Ogos 2011

Berbuka Puasa ke-12

Tolong-menolong

Hari ini aku pulang lewat dari ofis. Tak kira apa lagi, aku terus pecut ke masjid. Alhamdulillah sempat ampai sebelum buka. Sebelum ke dalam masjid aku sempat juga menumpangkan mat bangla yang menapak ke masjid. Alhamdulillah, ada juga perbuatan baik aku buat hari ini.

Sampai ke tempat makan, buur untuk berbuka puasa habis. Tak apa lah, aku kata dalam hati. Aku ambil air dan duduk di depan abang yang rumahnya satu blok debngan aku. Dia tengok aku bawa air saja, terus dia pelawa untuk ambil separuh bubur dia. Aku kata tak apalah, lagipun lepas ini nak makan nasi pula. Tapi yang membuatkan aku sedikit bangga dengan jemaah hari ini bila adik sebelah aku tawarkan bihun yang dia dapat ntah dari mana kepada aku. Bagus budak itu. Tiba-tiba pula, orang kuat masjid yang duduk dekat aku pun sibuk ambil bubur yang ada kat meja AJK dan bagi aku. Tak semena-mena makanan aku jadi banyak hari ini.

aku pilih berbuka dengan bubur, bihun aku biarkan dulu. Lepas habis makan bubur sempat juga aku gurau dengan adik yang bagi bihun ini, aku kata: adik nak amik balik tak bihun ni? Dia geleng kepala. Baguslah, kecil-kecil sudah ada rasa ingin menolong.

Tiada ulasan: